Isnin, 8 Disember 2014

CERPEN : PENGALAMAN DI DALAM SEBUAH KERETA API

Sumber : Google

        Suasana dingin pagi mula mencengkam tubuhku tatkala aku turun menggunakan eskalator untuk menuju ke stesen kereta api bawah tanah. Aku melihat jam hitam pemberian ibu. Jarum jam menunjukkan pada pukul 6.15 pagi bermaksud ada lima belas minit lagi untuk kereta api sampai. Aku berjalan menuju ke sebuah bangku yang kosong untuk menghilangkan lelah. Suasana dingin pagi masih mencengkam diriku pada waktu itu.
          Aku melilaukan pandangan ke arah beberapa orang yang sedang duduk berhampiran denganku untuk menunggu kereta api. Ada Melayu, ada Cina dan tidak kurang juga India. Masing masing mendiamkan diri. Ada yang termenung, ada yang sedang leka ‘menelaah’ telefon pintar, ada yang sedang membaca surat khabar The Sun yang diberi secara percuma dan tidak kurang juga yang termenung jauh.
         Aku masih sama. Memerhati dan terus memerhati orang orang yang ada di situ. Dengan cahaya lampu yang malap, aku memerhatikan suasana di stesen kereta api bawah tanah itu. Hanya suram dan sunyi menyelubungi suasana. Inilah sikapku. Entah mengapa aku suka memerhatikan orang ramai. Aku suka memerhati perlakuan dan gelagat manusia di sekelilingku.

           Aku melihat seorang lelaki India yang sedang membawa surat khabar. Dia memakai baju kemeja berwarna kelabu dan berseluar slack hitam. Mungkin dia mahu ke pejabat. Itulah yang muncul di fikiranku. Aku juga melihat seorang perempuan Cina yang sedang leka ‘menelaah’ telefon pintarnya. Mungkin sedang bermain permainan video atau membaca status status di Facebook atau mungkin juga membaca bait bait kata yang keluar di Whatsapp.
         Perempuan Cina itu hanya memakai baju T berwarna merah jambu dan berseluar jeans pendek paras paha. Tanpa segan silu, dia mendedahkan pahanya yang putih melepak itu untuk tatapan umum. ‘Tidak sejukkah dirinya?’ Itulah persoalan yang bermain di fikiranku.
             Mataku tertancap pada seorang lelaki kacak – orang putih – yang sedang berjalan sambil membawa sebuah beg sandang yang besar. Dia memakai baju T berwarna hijau dan memakai seluar berwarna coklat. Dia duduk di sebelahku. Sebuah senyuman dihadiahkan buat diriku dan sebagai menghormati dirinya, aku membalas jua dengan senyuman. Aku tidak berbual dengannya kerana penguasaan Bahasa Inggeris aku tidaklah begitu baik.  
         Semakin lama semakin ramai orang yang membanjiri stesen kereta api bawah tanah itu. Seperti aku, mereka juga mahu menuju ke satu destinasi tanpa aku ketahui untuk memenuhi sesuatu urusan. Jam sudah menunjukkan pada pukul 6.30 pagi. Bila bila masa sahaja kereta api akan sampai.
        Jadual kedatangan kereta api ini tidak pernah tetap. Kadang kala cepat dan kadang kala lambat. Jika cepat, beruntunglah kita kerana dapat sampai ke destinasi tepat pada waktunya. Jika lambat, hanya keluhan sahaja sebagai pengubat sakit hati. Sebagai pengguna, kita tidak boleh berbuat apa apa. Perkhidmatan kereta api di negara kita sama teruk dengan perkhidmatan kereta api di Bangladesh sana!
        Lima minit kemudian kereta api yang menjadi penantian ramai orang di stesen itu telah tiba. Aku dan orang orang yang mahu menaiki kereta api tersebut telah beratur di hadapan pintu – menunggu untuk pintu itu dibuka. Apabila pintu terbuka, orang orang dari dalam kereta api mula berasak asak untuk keluar. Aku dan penumpang penumpang lain perlu menunggu terlebih dahulu semua penumpang dari dalam keluar supaya tidak berlaku kesesakan di pintu masuk. Apabila semua penumpang dari dalam keluar, barulah kami masuk.
         Malang nasibku pada pagi itu kerana tidak ada satu tempat duduk yang kosong untuk diriku. Mahu atau tidak, aku perlu berdiri. Tempat tempat duduk sudah dipenuhi dengan beberapa orang lelaki dan wanita. Semuanya dari Bangladesh. Tidak kurang juga dari Indonesia.    
          Aku melihat seorang lelaki tua berbangsa Melayu sedang berdiri di hadapan seorang lelaki Bangladesh. Jatuh kasihan aku melihat lelaki tua itu. Sudahlah membawa banyak barang, kudratnya untuk berdiri lama jelas berkurangan. Sepatutnya lelaki Bangladesh itu memberikan tempat duduk kepada lelaki tua itu. Tetapi sebaliknya pula yang berlaku. Dia hanya mendiamkan diri dan sekadar memandang sahaja.
         Dari satu stesen ke satu stesen, aku masih lagi berdiri. Lenguh juga kaki apabila berdiri begitu lama ditambah pula dengan keadaan kereta api yang sentiasa bergoyang goyang. Silap percaturan boleh jatuh tersembam! Oleh itu, aku bersandar di tepi dinding untuk mengelakkan aku terjatuh dihadapan penumpang penumpang yang ada di situ.
          Aku memerhatikan lagi penumpang yang sedang duduk. Ada yang tidur sambil tenganga mulutnya, ada yang baca novel, ada yang membaca surat khabar, ada yang ‘menelaah’ telefon pintar, ada yang mendengar lagu menggunakan headphone dan tidak kurang juga yang berbual bual kosong sehingga seluruh kereta api bisa mendengar suaranya.
        Mataku terarah pada sekumpulan lelaki Melayu muda – lima orang semuanya sedang berbual bual kosong sambil membawa beg yang besar. Barangkali mereka mahu melancong atau mahu pulang ke rumah. Itu sahaja perkara yang terlintas di fikiranku pada waktu itu. 
          Kereta api terus bergerak dan bergerak. Penumpang terus keluar masuk untuk menuju ke destinasi. Tiba tiba aku mendengar satu kekecohan tidak jauh dari tempat aku berdiri. Rupanya rupanya ada penumpang yang telah silap menaiki kereta api. Panik benar lelaki itu. Untung sahaja ada seorang lelaki lain yang memberitahu apa yang harus dia lakukan. Lelaki itu harus turun dahulu untuk menukar kereta api bagi memudahkannya sampai ke destinasi yang ingin dia tuju. Perkara seperti ini memang acapkali berlaku.
       Aku melihat seorang pelajar Cina yang lengkap dengan pakaian sekolah sedang membaca buku teks sekolahnya sambil berdiri. Tekun benar pelajar lelaki Cina itu. Mataku juga terarah pada beberapa orang pemuda India yang sedang berbual bual kosong. Suara mereka sungguh kuat namun aku tidak dapat memahaminya kerana aku tidak belajar Bahasa Tamil.
          Apabila sampai di satu stesen, ramai penumpang penumpang yang duduk tadi mula meninggalkan kereta api. Oleh itu, banyak tempat kosong untuk aku duduki. Aku memilih tempat paling hujung sekali dalam barisan kerusi yang disusun dan dilekatkan di tepi dinding itu. Sakit sungguh kakiku kerana terlalu lama berdiri. Aku menyandarkan tubuhku untuk menghilangkan lelah yang bertandang.
           Suasana dalam kereta api tidak sama seperti di stesen. Suasananya agak hiruk pikuk juga. Ada suara tangisan bayi, ada bunyi nada dering telefon bimbit, ada suara orang berbual, ada bunyi enjin kereta api yang aku naiki dan juga bunyi kereta api yang berselisih dengan kereta api yang aku naiki.  
          Aku melihat tiga orang lelaki Cina sedang duduk di lantai kereta api yang kotor itu sambil menyiapkan satu kerja. Kerja apa tidak dapat aku pastikan kerana aku tidak faham bahasa yang mereka pertuturkan. Sama ada Mandarin, Hokkien atau Kantonis. Aku langsung tidak fasih dengan bahasa bahasa itu.
          Nisbah penumpang yang keluar dengan penumpang yang masuk agak tidak sekata pada pagi itu. Penumpang yang masuk lebih banyak dari penumpang yang keluar menyebabkan keadaan di dalam kereta api agak sesak. Dihadapanku sudah ramai penumpang penumpang yang terdiri dari pelbagai negara – Bangladesh, Indonesia, Nepal, Vietnam, Myanmar dan banyak lagi. Mereka bercakap sesama mereka dan seperti biasa, aku langsung tidak faham dengan bahasa mereka.
        Ada seorang lelaki – agak kacak juga – berwajah kecinaan sedikit tetapi masam. Mungkin dari Vietnam atau Myanmar. Atau mungkin juga dari Nepal. Air mukanya kelihatan mencuka. Ada tatoo di lengan kirinya. Memakai baju T tanpa lengan dan memakai seluar jeans lusuh. Setiap kali aku memandang wajahnya, setiap kali itu juga matanya menikam wajahku. Sejujurnya aku bukan mahu melihat wajahnya tetapi tattoo naganya! Aku berasa pelik dengan lukisan tatoo yang menghiasi lengan kanannya.
         Aku melihat dua orang penumpang Arab lelaki masuk ke dalam gerabak kereta api itu. Mereka berbual sesama sendiri. Memandangkan gerabak itu sudah seperti ikan dalam tin sardin, mereka tidak dapat masuk ke dalam. Mereka hanya boleh berdiri di muka pintu sahaja menyebabkan pintu kereta api itu sukar untuk ditutup.
          Kelihatan juga seorang wanita Negro memakai baju dan tudung serba kuning masuk ke dalam kereta api bersama anak lelakinya yang berumur lebih kurang tiga atau empat tahun. Lasak dan nakal sungguh anak lelakinya. Berlari lari di celah celah orang ramai sehingga wanita Negro itu terpaksa berjalan di celah celah kesesakan itu untuk mencari anaknya. Anaknya bukan sahaja berlari lari, tetapi juga memanjat manjat kerusi yang diduduki oleh penumpang di dalam kereta api itu.
          Tanpa rasa bersalah jauh sekali rasa malu, dia memanjat peha seorang lelaki Cina untuk melihat keluar menerusi tingkap besar kereta api. Lelaki Cina itu jelas marah dengan tindakan budak kecil itu namun tidak dapat melakukan apa apa. Wanita Negro itu pula sekadar menarik narik anaknya tanpa memarahi walaupun sekali. Jujur, aku geram dengan sikap wanita Negro itu!
          Pandanganku tiba tiba jatuh pada sepasang remaja Melayu yang sedang seronok menyulam cinta. Kedua duanya bagai pinang dibelah dua. Sama cantik dan sama padan. Si teruna yang kacak dan si gadis yang cantik. Gadis bertudung itu meletakkan kepalanya di atas bahu si teruna sambil berbual bual manakala si teruna pula melayani kekasihnya sambil memerhatikan telefon pintar yang berada di tangannya. Adakalanya mereka tertawa sendiri tetapi dengan nada perlahan. Mereka begitu seronok di alam percintaan mereka tanpa mengira hukum agama dan pandangan masyarakat di atas perlakuan mereka.
          Terdapat seorang lelaki Benggali sedang menjawab panggilan telefon. Begitu nyaring sekali suaranya sehingga satu gerabak memandang ke arah dirinya. Mata mata di situ tidak henti henti memandang ke arah dirinya termasuk diriku. Kebanyakkan kami tidak faham apa yang dituturkan oleh lelaki Banggali itu tetapi terpancar riak kegembiraan di wajahnya. ‘Barangkali perniagaannya untung’. Bisik hatiku.
              Kereta api terus membelah kedinginan pagi itu seperti biasa. Seperti hari hari yang aku naikinya tanpa rasa jemu. Alhamdulillah...setakat ini kereta api itu tidak pernah menghampakan aku dalam membawa aku ke destinasi yang ingin aku tuju. Aku bersyukur atas sebab itu. Kereta api itu terus bergerak dan berhenti ke satu stesen ke satu stesen yang lain.
         Diam tidak diam sudah empat puluh lima minit aku berada di dalam kereta api itu. Tidak lama lagi aku akan sampai ke destinasi yang aku ingin tuju. Penumpang semakin ramai terutama warga asing. Aku sendiri tidak dapat menganggar berapa jumlah sebenar mereka di dalam negara ini. Tanpa aku sedari, mereka telah ‘menguasai’ kereta api itu. Dan tidak mustahil juga barangkali mereka menguasai negara ini. Oh...tanah airku....
          Kereta api telah sampai ke destinasi yang aku ingin tuju. Aku terus bergerak ke pintu untuk keluar. Apabila kereta api berhenti dan pintu terbuka, aku melangkah keluar. Aku berjalan di sisi kereta api yang telah membawa aku ke destinasi ini. Aku memandang ke dalam kereta api itu melalui cermin tingkap. Ah...ramai sungguh warga asing di dalamnya...     
           

Nota : sudah lama saya tidak menulis cerpen akibat sibuk dengan beberapa tugasan dan perniagaan Shaklee saya. Harap anda terhibur dengan cerpen kali ini. Wassalam...





1 ulasan:

  1. Menarik cerpen ini... Suasana dalam kereta api dapat diolah dengan sangat baik...

    BalasPadam

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.