Rabu, 7 Februari 2018

POLITIK DALAM SASTERA DAN SENI

Image result for novel shit
Sumber : Google

Apabila selebriti Fathia Latiff bercakap tentang masalah negara di laman Twitter miliknya (tidak lama dahulu), sebilangan anggota masyarakat menganggap (ulang : menganggap) dia berbicara tentang politik negara. Bukan sahaja anggota masyarakat bercakap mengenai perkara itu, exco Pergerakan Puteri UMNO yang juga seorang pelakon iaitu Dira Abu Zahar turut mengecam apa yang dibuat oleh Fathia itu. Serta-merta keadaan yang tegang menjadi semakin haru-biru.

Golongan selebriti (pelakon, penyanyi, dan pengarah) yang bercakap atau terjun dalam politik bukanlah perkara yang baru. Beberapa orang selebriti di dalam negara kita dilihat sudah ada yang mengambil tindakan itu. Bob Lokman, Dayangku Intan, Aishah dan beberapa orang lagi selebriti lagi adalah di antaranya. Sudah pasti apa yang dibuat oleh mereka itu telah menggemparkan masyarakat yang ada di dalam negara.

Bukan golongan selebriti sahaja yang dilihat bercakap dan terlibat dalam politik negara, golongan sasterawan pun ada juga. Shahnon Ahmad dan A. Samad Said adalah di antaranya. Mereka bukan sahaja berbicara tentang politik dalam karya-karya mereka, malah terlibat secara langsung sebenarnya. Shahnon Ahmad sendiri misalnya, pernah bertanding dalam pilihan raya (mewakili PAS di Parlimen Sik dalam Pilihan Raya Umum 1999).

Dalam dunia kesusasteraan, bicara politik bukanlah suatu kedangkalan. Telah ramai penulis dan sasterawan kita berbicara tentang soal politik dalam karya-karya mereka. Shahnon Ahmad sendiri pernah menghasilkan novel satira berjudul Shit manakala A. Samad Said menulis sajak Peludah Warna. Selain mereka, penulis lain yang menulis karya sastera yang berunsur politik ialah Hassan Ibrahim dan Yahaya Ismail misalnya. Hassan Ibrahim menulis novel Tikus Rahmat manakala Yahaya Ismail menulis novel Beruk Tua.

Memandangkan pemikiran sebilangan anggota masyarakat kita belum terbuka sepenuhnya, maka pernyertaan selebriti dan sasterawan dalam politik negara menimbulkan kegemparan dengan sebanyaknya. Di negara-negara lain yang mempunyai kematangan demokrasi, keterlibatan selebriti dan sasterawan (sama ada sekadar bercakap atau benar-benar terlibat) dalam politik bukanlah asing sama sekali.

Apabila selebriti dan sasterawan bercakap atau terlibat dalam politik kepartian, reaksi yang timbul akan sengaja dilebihkan. Pihak yang menyokong akan menyokong dengan bersungguh-sungguh. Pihak yang menentang pula pastilah akan menentang dengan bersungguh-sungguh.

Selebriti dan sasterawan yang sekadar bercakap atau benar-benar terlibat dalam politik bukanlah suatu kesalahan. Hal ini kerana, demokrasi sendiri telah memberi kebenaran. Oleh yang demikian, reaksi yang timbul tidak perlulah berlebihan. Tambahan pula, selebriti dan sasterawan itu kadang-kadang bukan bercakap tentang politik sebenarnya. Mereka sebenarnya lebih bercakap tentang masalah negara. Cuma kebetulan apa yang mereka sebut itu selari dengan apa yang acapkali disebut oleh tokoh parti pembangkang. Justeru, mereka dilihat seperti menyokong parti pembangkang (atau sebaliknya).

Mungkin ada sebilangan anggota masyarakat beranggapan bahawa selebriti dan sasterawan tidak perlulah terlibat dalam politik kepartian. Kebanyakkan mereka mahu selebriti dan sasterawan terus kekal dalam dunia seni dan kesusasteraan. Pandangan sebegitu barangkali ada betulnya. Kita boleh bersetuju untuk tidak bersetuju (agree to disagree) dengannya.

Seperti yang telah disebut di atas tadi, keterlibatan selebriti dan sasterawan dalam politik telah lama dijamin oleh demokrasi. Mereka sebenarnya bebas untuk mengeluarkan apa sahaja pandangan yang berkaitan dengan politik dan negara. Mereka juga bebas untuk terlibat dan bertanding dalam pilihan raya.

Namun begitu, menjadi masalah apabila selebriti dan sasterawan yang mempunyai pengaruh tersendiri mula terlibat dalam politik kepartian. Segala pandangan mereka demi rakyat dan negara mula dipengaruhi oleh pandangan parti politik yang mereka memberi sokongan. Lalu keadilan sejagat sudah tidak lagi diperjuangkan.

Keadilan adalah sesuatu yang penting apabila memberi pandangan. Jika wujud perkara yang betul dan baik yang dibuat oleh parti lawan haruslah diberi pujian. Sebaliknya jika wujud perkara yang salah dan buruk haruslah diberi teguran. Namun, perkara sebegitu tidak berlaku kepada selebriti dan sasterawan (yang menyertai politik). Semua perkara yang dibuat oleh parti lawan (meskipun baik) adalah suatu kesalahan manakala semua perkara yang dibuat oleh parti sendiri (meskipun buruk) akan diberi pujian.

Oleh sebab itulah ramai anggota masyarakat mahu selebriti dan sasterawan tidak perlu terlibat dalam politik kepartian. Mereka tidak mahu pemikiran selebriti dan sasterawan yang dianggap suci itu dicemari dengan pandangan untuk memenangkan parti politik dan bukannya rakyat bawahan.

Selebriti dan sasterawan tidak salah untuk menyertai politik kepartian. Namun, keadilan dalam memberi pandangan mestilah dititikberatkan. Jika parti sendiri membuat kebaikkan perlulah diberi sokongan. Namun, jika membuat kesalahan mestilah diberi teguran. Sikap memilih dalam menyatakan kebenaran lebih mendatangkan banyak kemudharatan. Oleh yang demikian, sikap tersebut hendaklah dielakkan.

0 comments:

Catat Ulasan

Terima kasih sebab sudi tinggalkan komen anda di entri ini. Setiap komen anda amat saya hargai. Walaubagaimanapun, saya kadang kala malas mahu membalas komen anda tetapi saya akan balas dengan mengunjungi blog anda semula. Pastikan komen anda tidak menghina mana mana individu, menyentuh isu perkauman, agama dan perkara perkara yang melanggar undang undang negara.